Commerciële economie is een breed vakgebied, waar veel verschillende onderwerpen een rol spelen. Heeft u te maken met marketing, sales, communicatie en/of bedrijfseconomische aspecten? Dan sluit deze opleiding daar prima op aan. Deze boeiende en veelzijdige opleiding biedt u de kans om u op een effectieve manier te laten groeien in het vakgebied commerciële economie. De opleiding staat grotendeels in het teken van de praktijk. Door het opstellen van een Verbeterplan Praktijk-Case© brengt u het geleerde meteen in de praktijk. Veel managers en ondernemers hebben deze opleiding reeds gevolgd. Na afloop van deze opleiding bent u in staat om commerciële economie op een doeltreffende wijze toe te passen binnen organisaties.
Door het volgen van deze 2-jarige studie krijgt u een volledig inzicht in alle aspecten rond dit vakgebied. Tijdens de leergang komen ook onderwerpen aan de orde die een goede toegevoegde waarde opleveren voor het uitvoeren van de functie binnen het vakgebied commerciële economie.
DoelgroepDeze opleiding is ontwikkeld voor iedere manager, teamleider, ondernemer of voor mensen die op korte termijn deze functie willen gaan bekleden. De opleiding is ook geschikt voor iedereen die inzicht willen hebben in commerciële economie voor een profit of non-profit organisatie.
StudiebegeleidingMet een opleiding van VSK-Academy bent u verzekerd van optimale studiebegeleiding. Uw leertraject wordt aangeboden in de vorm van privé-lessen door ervaren docenten en trainers uit de praktijk. Hierdoor kunt u direct terecht bij uw docent / trainer met vragen over uw studie of verbeterplan. Ook buiten de lessen om kunt u bij uw docent/trainer terecht met uw studievragen. Dit verhoogt uw leerrendement slagingskans.
VooropleidingBij VSK-Academy kunt u zonder specifieke eisen met betrekking tot uw vooropleiding deelnemen aan dit leertraject. Bent u niet zeker over uw instapniveau dan kunt u contact opnemen met onze afdeling Advies & Voorlichting.
StudiewijzeTijdens de opleiding staat het leren door doen centraal. U werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Als rode draad door de opleiding doorloopt u stap voor stap de onderdelen van bedrijfskunde. Door onder meer het inbrengen van uw eigen situaties wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie.
StudievoorbereidingIedere studiebijeenkomst vraagt ongeveer 5 tot 8 uur studiebelasting.
StudiemateriaalVSK-Academy maakt gebruik van het meest actuele studiemateriaal.
Resultaat - U krijgt inzicht in managementfilosofieën
- U bent in staat om te sturen op visie, missie en doelen
- U leert hoe u het koopgedrag kunt beïnvloeden
- U bent in staat om een markt te segmenteren
- U heeft inzicht in financiën binnen een organisatie
- U kunt sturen op directe- en indirecte kosten
- U leert hoe u effectief marketingcommunicatie kunt toepassen
- U bent in staat om een investeringsanalyse uit te voeren
- U krijgt inzicht in online betalingsverkeer
- U bent in staat om marktanalyses uit te voeren
- U leert hoe u werkt met een internetscorecard
- U bent in staat om een webwinkel in te richten
- U heeft inzicht in relatiemanagement
- U kunt effectief digitale data verwerken
- U leert hoe u kunt sturen op verkoopprocessen
- U bent in staat om onderzoekresultaten te interpreteren
ProgrammaModule 1 HBO Management en organisatie
- De basis van management en organisatie
- Visie, missie en strategie
- Managementfilosofieën
- Managementstijlen in de praktijk
- Toepassen van organisatievormen
- De ontwikkeling van een organisatie
- Cultuur binnen de organisatie
- Omgevingsfactoren
Module 2 HBO Bedrijfseconomie
- De basis van bedrijfseconomie
- Financieel inzicht creëren
- Vaste- en variabele kosten
- Directe- en indirecte kosten
- Opstellen van budgets
- Investeringsanalyse uitvoeren
- Opstellen van een ondernemingsplan
- Financiering van een onderneming
Module 3 HBO Marketingmanagement
- De basis van marketingmanagement
- De omgeving van marketing
- Marktverkenning
- Beinvloeden van het koopgedrag
- Segmenteren van de markt
- Toepassen van de marketingmix
- Ontwikkelen marketingconcept
- Opstellen van een marketingplan in de praktijk
Module 4 HBO Marketingcommunicatie
- De basis van marketingcommunicatie
- Bepalen van de communicatiestrategie
- Soorten marketingcommunicatie
- Communicatie met reclame- en mediabureaus
- Opstellen van een mediaplanning
- Gesprekstechnieken
- Feedback
- Luisteren, samenvatten en doorvragen
Module 5 HBO Sales- en Accountmanagement
- De basis van sales- en accountmanagement
- Accountmanagement in de praktijk
- Verkooporganisatie
- Verkoopprocessen
- Afnemersgroepen segmenteren
- Relatiemanagement
- Salesmanagement
- Effectieve verkoop- en gesprekstechnieken
Module 6 HBO Marktonderzoek
- De basis van marktonderzoek
- Vormen van marktanalyses
- Doelgericht marktanalyse uitvoeren
- Analyseren van de onderzoeksresultaten
- Onderzoekresultaten interpreteren
- Opstellen van rapportage
- Maken van een plan van aanpak
- Succesvol presenteren
Module 7 HBO Strategie voor internet
- De basis van strategie voor internet
- Organisatiestrategie en internetstrategie
- Werken met de internetscorecard
- Online advertising
- Online marketing
- Online marketingplan
- Effectief benaderen van de online klant
- Toepassen multichannel marketing
Module 8 HBO E-commerce
- De basis van E-commerce
- Verkoop via internet
- Sturen op het online klantproces
- Contentmanagement
- Verwerken digitale data
- Workshop: Inrichting webwinkel
- Effectief catalog management
- Online betalingsverkeer
DiplomaDe opleiding HBO Commerciële Economie (2 jaar) biedt u de mogelijkheid om het diploma te behalen:
- HBO Commerciële Economie (2 jaar)
Tijdens de opleiding schrijft u een Verbeterplan Praktijk-Case©. Hieruit moet duidelijk naar voren komen dat u de behandelde onderwerpen beheerst. Als u dit onderdeel met een voldoende afrondt, ontvangt u het officiële VSK-Academy diploma van deze opleiding.