Deze training is voor medewerkers met leerling-contacten binnen het onderwijs, zoals leerkrachten, onderwijzers, leraren, conciërges, receptionisten, decanen en ander ondersteunend personeel. Meestal betreft het een MBO of HBO niveau training. Het niveau kan uiteraard afgestemd worden op de specifieke doelgroep.
ResultaatDe mentale en fysieke weerbaarheid van medewerkers is vergroot en de volgende competenties worden versterkt:
- Inschatten;
- Preventief handelen;
- Samenwerken;
- Feedback geven/ontvangen;
- Zicht krijgen in de oorzaken en de functie van agressie;
- Inzicht in de invloed van uw eigen gedrag;
- De vaardigheid om adequaat te reageren op agressie en de voorbodes van agressie;
- De mogelijkheid om op duidelijke wijze uw grenzen aan te geven;onflicthantering.
- Deëscaleren;
- Basisbehoeften;
- Provocatieve interventies;
- NLP;
- Grenzen.
TrainersEr wordt gewerkt met een professioneel trainingsacteur in praktijksimulaties.
Over de opleidingAgressie binnen het onderwijsDeze training is gericht op het vergroten van persoonlijke vaardigheden in het omgaan met agressie binnen het onderwijs. De nadruk ligt op preventie, het juist inschatten van situaties, het tijdig stellen van grenzen en het deëscaleren van situaties die uit de hand dreigen te lopen.
Speciaal voor het onderwijsWat doe je als leerkracht als leerlingen elkaar uitdagen of zelfs aanvliegen in de klas? Hoe ga je om met pestgedrag? Hoe grijp je als conciërge in bij vandalisme? Hoe reageer je als een leerling dreigt een andere leerling buiten op te wachten. Hoe ga je om met incidenten op het schoolplein? Hoe ga je om met intimiderende of manipulerende ouders? Wat kan je het best doen als een leerling een mes bij zich heeft? Op al die vragen krijg je antwoord in deze training.
Veilig op het werkEen veiliger werkomgeving door goede vaardigheden in het omgaan met agressie en betere preventie zorgen voor minder spanning en stress op het werk. Verschillende soorten agressie.
Je leert de belangrijkste vormen van agressie herkennen en leert een aantal strategieën om daar effectief mee om te gaan. Dit oefen je in praktijksimulaties met een trainingsacteur. Deze simulaties zijn specifiek afgestemd op situaties binnen het onderwijs. Een training kan gericht zijn op een team van leerkrachten of op ondersteunend personeel zoals receptiemedewerkers en conciërges.
Persoonlijke grenzen stellenHet waarnemen van je eigen grenzen is een van de meest belangrijke onderwerpen als het gaat om snel en adequaat handelen. Je wint tijd door je eigen grenzen serieus te nemen en op die manier eerder proactief te kunnen handelen. Non-verbaal gedrag
Je eigen lichaamstaal afstemmen op de situatie en op je verbale communicatie is belangrijk maar ook het lezen van de lichaamstaal van de agressor op het moment dat agressie een rol speelt.
Doel van de opleidingDe mentale en fysieke weerbaarheid van medewerkers is vergroot en de volgende competenties worden versterkt:
- Inschatten;
- Preventief handelen;
- Samenwerken;
- Feedback geven/ontvangen;
- Conflicthantering.
Maar ook - Zicht krijgen in de oorzaken en de functie van agressie;
- Inzicht in de invloed van uw eigen gedrag;
- De vaardigheid om adequaat te reageren op agressie en de voorbodes van agressie;
- De mogelijkheid om op duidelijke wijze uw grenzen aan te geven;
- Deëscaleren;
- Basisbehoeften;
- Provocatieve interventies;
- NLP;
- Grenzen.
WerkvormenEen mix van theorie en praktijk
Studiebelasting en doorlooptijdDe training wordt al naar gelang het aantal docenten in een 1- of 2-daagse training gegeven.