Maak kennis met de gemeente!
Bent u nog niet zo lang werkzaam bij een gemeente of een samenwerking(sverband), belangstellend en zoekende naar de (on-)geschreven regels die in dat vak gelden? Wilt u de ambtelijke en politiek-bestuurlijke organisatie beter doorgronden? Deze cursusdag helpt u uw eigen werkomgeving beter te leren kennen.
Bent u - nog niet zo lang werkzaam bij een gemeente of een samenwerking(sverband)?
- belangstellend?
- en zoekende naar de (on-)geschreven regels die in dat vak gelden?
En wilt u - het de ambtelijke en politiek-bestuurlijke organisatie beter doorgronden?
- kortom: concrete en praktische antwoorden op al uw vragen?
U bent nog maar kort werkzaam bij uw gemeente of u wilt meer weten over het werken bij een gemeente. Deze cursusdag helpt u uw eigen werkomgeving beter te leren kennen.
Werken bij een gemeente is best bijzonder. Denk maar aan - de politiek bestuurlijk omgeving;
- de bijbehorende regelgeving;
- de financiën;
- werken voor de burgers.
- U bent daar een onderdeel van!
Het doel van deze cursusdag is - Wegwijs maken in uw eigen organisatie
- Oriënteren op de ambtelijke, bestuurlijke, politieke, juridische en financiële thema’s de van belang zijn voor uw functioneren
- Herkennen van de eigen rol in de organisatie
Programma - wat gaan we doen?We verkennen de eigen werkomgeving. We richten ons op het gezamenlijk verkennen van de formele en informele aspecten van het functioneren van de gemeente. De cursusdag is dus ingericht vanuit het perspectief van de deelnemer.
De volgende thema’s komen aan de orde
- Mijn omgeving
- Wie kom ik tegen; wat doen ze
- Waarom doe ik wat ik doe
- Bevoegdheden en verantwoordelijkheden
- Juridisch, o.a.
- Gemeenterecht
- Bestuursrecht
- Bestuur, o.a.
- Gemeenteraad
- College van burgemeester en wethouders
- Burgemeester
- Beleid
- Regelgeving
- Wat is mijn rol
- Ambtelijke organisatie
- Mijn verwachtingen
- Wat verwacht een ander van mij
- Welke bijdrage lever ik
- Wat heb ik (nog) nodig
Werkwijze - Deelnemers bereiden zich voor op de lesdag door de website van de eigen gemeente te bekijken. Ze hebben een beeld van de gemeenteraad, het college en de nieuwsberichten.
- Basiskennis wordt toegelicht door docent
- Verdieping van basiskennis met casuïstiek en vragen
- Brede insteek van de formele en informele aspecten van het werken bij een gemeente
- Onderdelen van theorie worden aan elkaar gelinkt.
- Deelnemers ontdekken zelf hoe het werkt en vooral hoe het in hun eigen organisatie werkt. Zij kunnen dat dan met elkaar vergelijken.
- Veel casuïstiek en gesprek met elkaar om te verhelderen en te verdiepen.
De rode draad - de gemeentelijke organisatie
- politieke en ambtelijke verhoudingen
- de positie van de ambtenaar
- relatie tot de wethouder(s)
- dualisme
- verhouding B & W en gemeenteraad
Doel
- Wegwijs maken in uw eigen organisatie
- Oriënteren op de ambtelijke, bestuurlijke, politieke, juridische en financiële thema’s de van belang zijn voor uw functioneren
- Herkennen van de eigen rol in de organisatie
Werkwijze - Deelnemers bereiden zich voor op de lesdag door de website van de eigen gemeente te bekijken. Ze hebben een beeld van de gemeenteraad, het college en de nieuwsberichten.
- Basiskennis wordt toegelicht door docent
- Verdieping van basiskennis met casuïstiek en vragen
- Brede insteek van de formele en informele aspecten van het werken bij een gemeente
- Onderdelen van theorie worden aan elkaar gelinkt.
- Deelnemers ontdekken zelf hoe het werkt en vooral hoe het in hun eigen organisatie werkt. Zij kunnen dat dan met elkaar vergelijken.
- Veel casuïstiek en gesprek met elkaar om te verhelderen en te verdiepen.
E-learningE-learning is het volgen van de cursus in uw eigen tempo op elk willekeurig tijdstip. Bij het afnemen van een e-learning module heb je zes maanden onbeperkt toegang tot de module. De e-learning cursus is opgebouwd volgens een ‘didactisch model’. Dit model voorziet in interactieve lesstof en oefenmateriaal zoals kennistoetsen. Steeds is er weer een afwisselende mix van korte en krachtige lesstof, ondersteunende afbeeldingen, filmpjes en quizvragen. Een didactisch model houdt ook rekening met de aandachtsspanne van de medewerker en bouwt de lesstof modulair op. De kennistoetsen kun je gebruiken om je kennisniveau te bepalen, maar kun je ook inzetten als leervorm om te leren. De kennistoetsen zijn altijd voorzien van feedback, omdat je daardoor altijd leert.
Bij het cursusbedrag zijn inbegrepen:koffie, thee, lunch en cursusmateriaal. Een certificaat van deelname is facultatief. De gemeente kan de Btw verrekenen met haar Btw-compensatiefonds.