Deze cursus biedt:
- 24-7 Toegang tot de online cursus 3D met Adobe After Effects en Cinema 4D-Lite (62 video’s)
- Downloadbaar bronmateriaal bij video’s
- Nederlandstalig onderwijs
- Certificaat na afronding
3D modelleren en animerenBlender is een 3D modelleer en -animeerprogramma. Je kunt hierin 3d-modellen maken die je daarna kunt toepassen in illustraties, motion-(info)graphics, productvisualisaties, 3d printmodellen, games en nog veel meer soorten producties.
Dit programma wordt veel gebruik door Indie-gamedesigners, omdat het gratis en rechtenvrij is. Ook heeft Blender inmiddels haar weg gevonden naar steeds meer grafische opleidingen vanwege het rechtenvrije aspect.
Maken en publiceren wat je wilt zonder ingewikkeld gedoe met licenties.Behalve dat Blender gratis is, is het ook een zeer goed programma wat zich kan meten met de dure betaalde 3D pakketten.
Sinds 2018 is de Interface van Blender drastisch verbeterd en is daarmee laagdrempelig geworden voor iedereen die snel en makkelijk wil gaan 3D modelleren en animeren.
Doel van de cursusBlender heeft op het eerste gezicht een indrukwekkende interface. Wij loodsen je in deze beginnerscursus door de belangrijkste vensters en opties zodat je niet direct verdwaalt in de eindeloze mogelijke opties en instellingen. We leren je de technieken door middel van het bouwen van een middeleeuws dorpje, geïnspireerd op de games World of Warcraft en Epic Citadel. Uiteindelijk ben je in staat om zelf redelijk complexe 3D modellen te maken, te renderen en zelfs een geanimeerde camera te plaatsen in jouw scene.
Doelgroep van deze cursusVoor iedereen die kennis wil maken met 3D.
Vereiste voorkennis en vaardighedenVoor deze cursus heb je geen specifieke voorkennis nog. Algemene kennis van de computer en omgang met programma’s is wel aan te raden.
Inhoudsoverzicht van instructievideo’s62 video’s | Totale videoduur is 04:02:39
Docent: Anco Dijkman
Introductie Blender - Introductie Cursus Blender
- Hoe om te gaan met de oefenbestanden
- Blender downloaden
- Blender installeren
- Verkennen Interface Blender
- Navigeren in Blender
Introductie Modelleren in Blender - Introductie Modelleren in Blender
- Transform Tools: Verplaatsen. Roteren, Schalen
- Introductie Objecten toevoegen, de 3D Cursor
- Blender Primitieven
- Edit Mode. Componenten
- Edit Tools: Extrude en Inset Faces
- Edit Tools: Overige Modeling Tools in het kort
Opzetten Project - Introductie Project, Referentie verzamelen
- Inladen Referentie in Blender
- Kalibreren van de Views
- Base Mesh Huis
- Base Mesh Huis uitbreiden
- Objecten en Componenten Dupliceren
- Geometrie verfijnen
- Het geraamte voltooien: Diagonalen
- Modifiers: Mirror Geometry
- Ramen maken met de Separate Tool: Geometrie “splitten”
- Collections: Een Instance maken
- Collections: Een Instance veranderen
- Proportional Editing: Geometrie dak creeëren
- De gevel aansluiten in de nok
- Detail toevoegen aan het dak: de dakkapel
- Onderdelen Dakkapel “Parenten”. Schoorsteen modelleren
Materials, Textures en UV’s - Introductie Materials, Textures en UV’s
- Material Properties: Basics
- Material Properties: Nieuw Material aanmaken
- Een Texture maken voor de ramen. Eevee of Cycles?
- Dakpannen maken met standaard Blender Assets
- Procedural Material of afbeelding?
- Een Texture maken met behulp van een afbeelding
- Een beknopte introductie UV’s en UV Layout
- Een UV Layout maken voor het dak
- Een extra Material en UV Layout plaatsen op het dak
- Een UV Layout creëren met Seams
- Color Node en Bump
Modelleren eenvoudige kerk - Introductie Curve modelling
- Planmatig werken, referentie maken met de Annotate Tool
- Modelleren pilaar met Screw Modifier
- Modelleren van de boog
- Eerste fase plafond. Boolean Modifier
- Plafond optimaliseren. Plafondkraal maken
- Muurdeel met vensteropening maken met Boolean Modifier
- Venster maken met Inset Tool
- Instance van het venster plaatsen in de zijbeuk
- Flipped Normals of Backface Culling
- UV Editing onderdelen kerk
- Texture Painting in Blender
- Segment bouwen.
- Kerkgebouw assembleren
- Finish Kerkgebouw
Renderen in Blender 2.91 - Eenvoudige stadsmuur bouwen
- Introductie Renderen
- Render Engine kiezen
- Lightning: Dynamic Sky
- Geanimeerd camera pad
- Renderen in losse frames
- Frames samenvoegen tot animatie in Blender